De laatste dagen stond het veelvuldig in alle pers. Grote koppen zoals “massale annuleringen bij Ryanair” of “Ryanair annuleert 40 tot 50 vluchten per dag”. Ernaast lezen kon niet! Misleidende titels leidden tot onnodige paniek bij veel reizigers die komende dagen en weken moeten vertrekken of terugkeren. Om alle onduidelijkheden uit de wereld te helpen omtrent de Ryanair annulaties schets ik een overzicht van de situatie, welke vluchten nu effectief geannuleerd worden, wat je rechten op compensatie zijn en waar je terecht kan met klachten.
Inhoud:
1. De aankonding van annulaties
2. Excuses van Ryanair en meer duidelijkheid
3. Volledige lijst Ryanair annulaties vanaf Charleroi en Brussel
4. Wat zijn je passagiersrechten in geval van annulatie
5. Waar kan je terecht met een klacht
Massale annuleringen bij Ryanair
Op 15 september plaatste Ryanair een persbericht online omtrent systematische annuleringen. Door een tekort aan beschikbaar personeel door vertragingen op luchthavens wegens teveel verkeer, slechte weersomstandigheden, stakingen en nieuwe vakantieregeling voor het personeel ontstonden er logistieke problemen. De stiptheid van Ryanair vluchten zakte van meer dan 90% naar minder dan 80%. Gezien stiptheid één van de handelsmerken is van Ryanair en van groot belang in het lagekostenmodel, voelde Ryanair zich genoodzaakt om minder dan 2% van al hun vluchten te schrappen de komende 6 weken. In het grote Europese netwerk van Ryanair komt dit op 40 tot 50 vluchten per dag. (Ryanair is de grootste Europese luchtvaartmaatschappij, bezit bijna 400 vliegtuigen die meer dan 2000 vluchten per dag uitvoeren op meer dan 200 bestemmingen)
Door de terminologie in de media zoals “massale annuleringen” en “40 tot 50 vluchten per dag” leidde dit al snel tot paniek bij vele klanten die binnenkort op reis vertrekken of nog moesten terugkeren. Ook de onduidelijkheid welke vluchten getroffen zijn zorgde voor die paniek. Ryanair publiceerde namelijk pas minder dan 48u voor vertrek welke vluchten geannuleerd werden (Laattijdig aangeven van annulatie van vlucht is wel iets dat vaker voorkomt bij luchtvaartmaatschappijen), en de bestemmingen leken willekeurig.
Excuses van Ryanair en lijst van annulaties
Drie dagen later op 18 september hield Ryanair een persconferentie omtrent de situatie en stond topman Michael O’Leary de pers te woord. Er werd vervolgens ook een nieuw persbericht de wereld ingezonden. Tijdens de persconferentie bood O’Leary excuses aan namens hem en de luchtvaartmaatschappij, aan alle klanten van Ryanair. Hij benadrukte hierbij ook dat 98% van de passagiers niet getroffen zullen zijn door deze annulaties, alsook dat de problemen veroorzaakt zijn door de combinatie van het slecht inplannen van de vakanties van de piloten en de hiervoor genoemde omstandigheden.
In het persbericht op de website werd ook een volledige lijst gegeven met de vluchten die geannuleerd worden. Uit de lijst blijkt dat nog t.e.m. 24 september er annulaties zullen zijn op diverse routes die ook lage frequenties hebben. Voor de periode vanaf 25 september t.e.m. 28 oktober heeft Ryanair een gemotiveerd plan opgesteld. Er worden in deze periode hoofdzakelijk vluchten geschrapt op vaak bevlogen routes tussen luchthavens met een grote aanwezigheid van Ryanair. In deze lijst komt Charleroi eruit als een van de grootste slachtoffers. Vluchten op meerdere routes die lagere bezetting hadden zoals o.a. Kopenhagen, Manchester, Warschau, Pisa, Rome Ciampino, Dublin … (lage prijzen de laatste maanden), worden tijdelijk geannuleerd. Ook vanaf Brussel-Zaventem is zijn er annulaties op 3 routes, die naar Rome Fiumicino, Lissabon en Dublin.
Volledige lijst Ryanair annulaties vanaf Charleroi en Brussel:
De vluchtnummers zijn gekoppeld aan vlieguren, niet alle vluchten op éénzelfde dag worden geannuleerd, tenzij er maar 1 frequentie per dag is. Bekijk het vluchtnummer in jouw reisbevestiging e-mail. De korte lijst met getroffen bestemmingen zie je eerst. De lijst met exacte vluchten en dagen zie je eronder.
Periode 21 – 24 september:
Charleroi – Figari / Marseille / Kopenhagen / Nimes / La Rochelle / Venetië / Edinburgh / Toulouse / Milaan Bergamo / Budapest
Brussel – Berlijn
Periode 25 september – 28 oktober:
Charleroi – Kopenhagen / Manchester / Warschau Modlin / Milaan Bergamo / Marseille / Toulouse / Dublin / Rome Ciampino
Brussel – Rome Fiumicino / Lissabon / Dublin
-
Donderdag 21 september
FR4566 Charleroi – Figari
FR4567 Figari – Charleroi
FR6316 Charleroi – Marseille
FR6315 Marseille – Charleroi -
Vrijdag 22 september
FR201 Charleroi – Kopenhagen
FR200 Kopenhagen – Charleroi
FR8048 Charleroi – Nimes
FR8049 Nimes – Charleroi
FR4071 Charleroi – La Rochelle
FR4072 La Rochelle – Brussels Charleroi
FR6055 Charleroi – Venetië Treviso
FR6066 Venetië Treviso – Charleroi -
Zaterdag 23 september
Geen annulaties -
Zondag 24 september
FR7353 Charleroi – Edinburgh
FR7352 Edinburgh – Charleroi
FR2105 Charleroi – Toulouse
FR2106 Toulouse – Charleroi
FR4526 Charleroi – Milaan Bergamo
FR4527 Milaan Bergamo – Charleroi
FR165 Brussel – Berlijn
FR164 Berlijn – Brussel
FR8416 Charleroi – Budapest
FR8415 Budapest – Charleroi -
Maandag 25 sep, 2, 9, 16, 23 okt
FR4522 Charleroi – Milaan Bergamo
FR4523 Milaan Bergamo – Charleroi
FR1055 Charleroi – Warschau Modlin
FR1056 Warschau Modlin – Charleroi
FR3239 Charleroi – Manchester
FR3238 Manchester – Charleroi
FR201 Charleroi – Kopenhagen
FR200 Kopenhagen – Charleroi
FR7010 Brussel – Rome Fiumicino
FR7000 Rome Fiumicino – Brussel -
Dinsdag: 26 sep, 3, 10, 17, 24 okt
FR201 Charleroi – Kopenhagen
FR200 Kopenhagen – Charleroi
FR6316 Charleroi – Marseille
FR6315 Marseille – Charleroi
FR7010 Brussel – Rome Fiumicino
FR7000 Rome Fiumicino – Brussel -
Woensdag: 27 sep, 4, 11, 18, 25 okt
FR2105 Charleroi – Toulouse
FR2106 Toulouse – Charleroi
FR7010 Brussel – Rome Fiumicino
FR7000 Rome Fiumicino – Brussel
FR2931 Brussel – Lissabon
FR2932 Lissabon – Brussel -
Donderdag: 28 sep, 5, 12, 19, 26 okt
FR1055 Charleroi – Warschau Modlin
FR1056 Warschau Modlin – Charleroi
FR6055 Charleroi – Venetië
FR6056 Venetië – Charleroi
FR47 Charleroi – Dublin
FR46 Dublin – Charleroi
FR7010 Brussel – Rome Fiumicino
FR7000 Rome Fiumicino – Brussel -
Vrijdag: 29 sep, 6, 13, 20, 27 okt
FR1055 Charleroi – Warschau Modlin
FR1056 Warschau Modlin – Charleroi
FR3239 Charleroi – Manchester
FR3238 Manchester – Charleroi
FR201 Charleroi – Kopenhagen
FR200 Kopenhagen – Charleroi
FR2931 Brussel – Lissabon
FR2932 Lissabon – Brussel -
Zaterdag: 30 sep, 7, 14, 21, 28 okt
FR201 Charleroi – Kopenhagen
FR200 Kopenhagen – Charleroi
FR6105 Charleroi – Rome Ciampino
FR6106 Rome Ciampino – Charleroi
FR4526 Charleroi – Milan Bergamo
FR4527 Milan Bergamo – Charleroi
FR7010 Brussel – Rome Fiumicino
FR7000 Rome Fiumicino – Brussel -
Zondag: 1, 8, 15, 22 okt
FR3745 Charleroi – Pisa
FR3746 Pisa – Charleroi
FR1057 Charleroi – Warschau Modlin
FR1058 Warschau Modlin – Charleroi
FR1453 Brussel – Dublin
FR1452 Dublin – Brussel
FR7010 Brussel – Rome Fiumicino
FR7000 Rome Fiumicino – Brussel
Wat doen bij annulatie vlucht?
Wat zijn mij rechten als passagier bij annulering van een vlucht? Wanneer jouw vlucht geannuleerd wordt, heb je als passagier rechten die staan vastgelegd in de Europese EU 261 wetgeving van 2004. De 3 belangrijkste elementen bij annulatie van vlucht zijn:
- De luchtvaartmaatschappij is er toe verplicht jou de keuze te geven tussen een andere vlucht aan te bieden naar de bestemming of een terugbetaling van het vliegticket binnen de 7 dagen.
- Indien je vlucht noodzakelijk op een latere dag valt kan je jouw hotelkosten, vervoer van/ naar de luchthaven en noodzakelijke verzorging zoals maaltijden, verfrissingen terugvorderen. Indien je vlucht véél later op de dag valt, kan je ook compensatie vragen voor maaltijden en verzorging (Denk aan 4u verschil of meer)
- Je hebt recht op een extra financiële compensatie wanneer er geen sprake was van overmacht (terrorisme, staking, weersomstandigheden) EN:
- Je minder dan 7 dagen op voorhand werd ingelicht en en je meer dan 1 uur eerder moest vertrekken of meer dan 2 uur later pas aankwam -> recht op compensatie
- Je tussen 14 en 7 dagen op voorhand werd ingelicht en je meer dan 2 uur eerder moest vertrekken of meer dan 4 uur later pas aankwam -> recht op compensatie
- Wanneer je meer dan 14 dagen op voorhand werd ingelicht -> geen compensatie
Opmerking: de 14 dagen regel geldt enkel voor de extra financiële compensatie, niet voor een andere keuze voor vlucht of een terugbetaling, alsook niet voor noodzakelijke hotelkosten, vervoer van/ naar luchthaven, maaltijden en verzorging. Echter zijn luchtvaartmaatschappijen niet gewillig wanneer je meer dan 14 dagen op voorhand ingelicht bent om deze noodzakelijke kosten te compenseren.
Wanneer je recht hebt op extra financiële compensatie zoals hierboven beschreven wordt het bedrag als volgt bepaald:
- €250 voor vluchten minder dan 1500 km ver
- €400 voor vluchten van meer dan 1500 km ver binnen de EU en voor vluchten van 1500 km t.e.m 3500 km ver buiten EU
- €600 voor vluchten van meer dan 3500 km ver, buiten de EU
Waar kan ik terecht met mijn klacht?
Hiervoor zijn er 3 mogelijkheden:
- Bij de luchtvaartmaatschappij
- Bij een bemiddelingsbedrijf (beste optie)
- Bij de FOD Mobiliteit
Bij de luchtvaartmaatschappij
De eerste optie is bij de luchtvaartmaatschappij. Je kan een mail sturen of bellen naar de klantendienst. Maar resultaat behalen is op deze manier niet gemakkelijk. Klantendiensten die niet bereikbaar zijn, vaak doorverbonden worden, steeds opnieuw contact moeten opnemen met telkens iemand anders die de klacht bekijkt … . Luchtvaartmaatschappijen zijn vaak niet happig op compensatie te geven. Vaak spellen ze je de les en zullen ze je laten weten dat je geen recht hebt op compensatie, volledig tegen de wetgeving in. Lowcostmaatschappijen zijn hierbij de moeilijkste om compensatie te krijgen. Kortom, je kan altijd eens proberen, maar reken er niet op dat het in één keer in orde zal zijn.
Bij een bemiddelingsbedrijf
In de loop van de jaren zijn er bemiddelingsbedrijfjes ontstaan die de luchtvaartmaatschappijen aanspreken om compensatie te vragen in jouw naam. Zo’n bedrijf bestaat uit juristen en advocaten die de regelgeving goed kennen, ervaring hebben met compensatie te vragen en indien nodig klachten voor de rechtbank zullen uitvechten. De voordelen zijn héél duidelijk:
- Gemakkelijk een klacht indienen met één online formulier
- Je hoeft niet te redetwisten, e-mailen, bellen met een luchtvaartmaatschappij
- Professionele mensen die er alles aan doen voor een succesvolle compensatie
- Gratis service die enkel bij een succesvolle claim een percentage neemt
Als doorsnee of doorgewinterde reiziger geniet deze optie voorkeur.
Bij de FOD mobiliteit
Een laatste plek waar je terecht kan met je klacht is bij de FOD Mobiliteit. Vele mensen weten niet dat dit ook mogelijk is. Het is de officiële overheidsinstantie die gratis jouw klacht behandelt. Klinkt goed zou je zeggen. Niks is minder waar … .
Wat de FOD mobliliteit doet is de klacht van jou bekijken en dan deze formuleren naar de luchtvaartmaatschappij. Echter blijkt proefondervindelijk dat FOD Mobiliteit sterk onvoldoende scoort. Zo kregen we in het verleden het volgende antwoord:
” Sorry, maar na het zenden van 2 herinneringen kregen we geen antwoord van de luchtvaartmaatschappij.
We adviseren je naar de bevoegde rechtbank te stappen. Inderdaad, je hebt schade of verlies geleden, maar enkel rechtbanken kunnen schade erkennen.
Sorry dat we je niet verder kunnen helpen”
Het is duidelijk dat de FOD Mobiliteit zich niet toewijdt en er niet alles aan zal doen om de zijn slag thuis halen. Zelf naar de rechtbank gaan of een advocaat huren voor een kleine compensatie is te riskant en te tijdrovend voor vele mensen. Een bemiddelingsbedrijf is een gratis service die eigen juristen en advocaten ter beschikking hebben. Zij doen er wel alles aan om hun slag thuis te halen. Hierdoor ben je in veel gevallen het best af met een bemiddelingsbedrijf om een compensatie te verwerven.