Kangoeroes op Pebbly Beach en het Royal National Park

Kangoeroes en koala’s zijn het eerste dat in je opkomt wanneer je aan Australië denkt. Eens in Australië wil je deze prachtige dieren wil je dan natuurlijk ook in levende lijve zien. Koala’s zagen we reeds op Magnetic Island, nu nog de kangoeroes. Daarom besloot ik in Sydney een auto te huren om een tweedaagse uitstap richting Pebbly Beach te maken. Op dit strand leeft er namelijk een groep kangoeroes die je van dichtbij kan bezichtigen. Onderweg doorkruisten we het Royal National Park op drie kwartier rijden van Sydney alsook legden we een stuk van de Grand Pacific Drive af die fantastische uitzichten geeft op de oceaan. Tijdens deze tweedaagse verbleven we in het motel Best Western Sunseeker Motor Inn in Batemans Bay nabij Pebbly Bleach.

Royal National Park

Aangezien ik langer dan verwacht in Sydney was blijven plakken, kwam ik pas tegen avondval in het Royal National Park aan. Dit natuurgebied is enorm uitgebreid. Je zou er dagen in kunnen rondwandelen, kamperen en zelfs doorheen rijden. Op voorhand had ik een aantal wandelingen opgezocht, maar uit tijdsgebrek waren deze niet meer haalbaar.

Daarom besloot ik naar het informatiebureau te gaan waar een zeer vriendelijke oude vrouw ons meteen gratis kaarten van het park en omstreken meegaf. Ze stippelde meteen een volledige route uit voor ons waardoor we toch nog enkele mooie taferelen van het park zouden kunnen aanschouwen.

Weg door Royal National Park

Een autorit door het park is ook wel de moeite! De weg is zeer goed aangelegd en strekt eindeloos uit wat prachtige uitzichten oplevert. Af en toe komt de oceaan zelfs eens piepen van achter het gras. Het Royal National Park is werkelijk een indrukwekkend stuk natuur.

De enige plek waar ik kort even een stop inlaste, was Wattamolla Beach. Dit strand in het Royal National Park is een mooie en leuke locatie waar in de zomer dagelijks mensen op het strand zitten te genieten.

Wattamolla Beach

Deze prachtige lagune met kalm water is ideaal om in te zwemmen waardoor het zeer populair is bij jonge gezinnen. Een zandstrook scheidt het rustige zwemgedeelte van de iets ruigere zee. Een vrij uniek fenomeen!

Uitzicht op Wattamolla Beach

Gezien het winter was en we hier bij avondval aankwamen, was het meeste volk al weg. Dit maakte het best wel een mooie locatie om tot rust te komen. Wanneer je van de parking afdaalde tot aan het water zie je dit beeld, met op links een grote rots waarvan je in de zomer kan cliff diven! (Het is best wel hoog, dus op eigen risico!)

Wattamolla Beach in Royal National Park

Aangezien het snel donker werd besloten we verder koers te zetten naar onze volgende bestemming, want het was nog eventjes rijden. Zeker in de natuurgebieden moet je ‘s nachts goed opletten op de baan want grote dieren zoals kangoeroe’s durven de weg over te steken.

Zonsondergang bij Wattamolla Beach

Meer informatie (bijvoorbeeld openingsuren, parkeerplaatsen…) over het Royal National Park kan je hier vinden. Ben je op zoek naar mogelijke wandelroutes of andere activiteiten dan kan je op deze pagina terecht.

Na het Royal National Park reed ik verder  langs de Grand Pacific Drive richting Batemans Bay waar we verbleven in het motel Best Western Sunseeker Motor Inn.  Dit langs route die de lieftallige dame van het informatiebureau helemaal voor ons had uitgestippeld. Aangezien het toen al donker was er niet veel meer te zien. Op de terugweg zouden we dit stuk wel grondig doen!

Pebbly Beach

Na een kort verblijf in Batemans Bay vertrokken we vroeg in de ochtend op pad. Onze eerste stop van de dag is Pebbly Beach dat vlakbij Batemans Bay ligt. Pebbly Beach is een strand bekend vanwege een groep kangoeroes die er leven. Het maakt onderdeel uit van Murramarang National Park. In dit park kan je verschillende mooie wandelroutes volgen en bovendien is verblijven in het park ook mogelijk.

Het strand van Pebbly Beach

Wanneer je aankomt in Pebbly Beach kan je de auto heel gemakkelijk parkeren nabij het strand. In 2 minuten stappen bevind je op het strand. We hadden geen idee waar we ons moesten aan verwachten, echter over het eerste heuveltje zagen we een groep van een 10-tal kangoeroes zonnen, net aan het strand!

Kangoeroes op Pebbly Beach

De groep kangoeroes die op Pebbly Beach leeft is heel tamme bende. Door de vele toeristen doorheen het jaar zijn al wat gewend aan mensen. Gezien wij vroeg in de ochtend het strand bezochten, waren met slechts één ander gezin daar aanwezig. Hierdoor konden we voorzichtig de dieren benaderen en aaien zonder dat ze zich stoorden aan ons. Toch wel een unieke ervaring!

Kangoeroe op Pebbly Beach in Australië

Naast de kangoeroes op Pebbly beach bezoeken, is het ook aangenaam een korte strandwandeling te maken! De wilde golven breken hier héél prachtige op de rotsen van het strand. Dit is héél mooi en rustgevend om naar te kijken!

Golven breken op Pebbly Beach

Kiama Blowhole

Op de terugweg naar Sydney hernamen we de tussenstops die de dame uit het toeristenbureau ons eerder had aangeraden langs de Grand Pacific Drive. De dag voordien had ik deze route afgelegd in het donker, met enkele shortcuts. Vandaag waren we tijd op pad om de prachtige natuur te kunnen aanschouwen.

Zeezicht in Kiama

Een tweede stop vond plaats in Kiama. Het is een klein vissersdorpje ten zuiden van Sydney, net voorbij het Royal National Park. Kiami is bekend vanwege zijn natuurlijke blowhole, een gleuf in de rotsen waar water meter hoog omhoog wordt geblazen door inkomende golven.

Zee in Kiama

Wanneer je aankomt in Kiama, parkeer je auto net aan de vuurtoren en wandel nog enkele meters verder richting de blowhole. Onderweg kan je de magnifieke rotsformaties aanschouwen en kustlijn aanschouwen.

Rotsen nabij Kiama

Daarnaast beschikt Kiama ook over een natuurlijk afgebakend zwembad waar je op eigen risico in kan zwemmen.

Natuurlijk zwembad nabij Kiama Blowhole

De blowhole is gemakkelijk herkenbaar aan de vele omstaande toeschouwers en de oh’s en ah’s telkens een golf binnenkomt en het water uit het gat spuit. Prachtig om te zien! Afhankelijk van de ruwe zee kan het water wel tot zo’n 20 meter hoog spuiten!

Kiama Blowhole

Aangezien het een zonnige dag was, kon ik zelfs af en toe een mooie regenboog spotten in de wolk van waterdruppels! Bij degelijke golven spuit het water ongeveer elke 10 seconden op!

Kiama Blowhole in Australië

Grand Pacific Drive

Tijdens de Grand Pacific Drive zijn er heel wat stops met zoals je ziet, prachtige uitzichten! Als je er tijdens het migratie seizoen van de walvissen bent, kan je ze ook zien vanaf deze route.

Zicht op kustlijn Grand Pacific Drive

Niet alleen de tussenstops zijn de moeite. De weg op zich is minstens even indrukwekkend! Opmerkelijk op de Grand Pacific Drive is toch wel de Sea Cliff Bridge! Deze 455-meter lange brug verbindt Coalcliff en Clifton en biedt een fantastisch uitzicht over de oceaan. Meer informatie over de Grand Pacific Drive vind je hier.

Sea Cliff Bridge op de Grand Pacific Drive

Logement

Gedurende deze tweedaagse uitstap vanuit Sydney verbleef ik in Batemans Bay, deze stad ligt vlakbij Pebbly Beach, waar kangoeroes leven. Bovendien werd Batemans Bay geplaagd door vleermuizen/honden. Dit wilde ik wel eens met mijn eigen ogen aanschouwen. Helaas kwamen we ‘s avonds doodmoe aan van onze daguitstap waardoor we praktisch meteen in slaap vielen en geen tijd meer hadden om op vleermuizenjacht te gaan. Gelukkig zagen we er enkele op andere plaatsen in Australië zoals in Cairns.

Het motel dat ik uitkoos voor dit kort verblijf was Best Western Sunseeker Motor Inn. In Batemans Bay is er namelijk niet veel keuze. Ondanks mijn late aankomst (23u45) was het personeel nog steeds aanwezig. Voor een kort nacht net voldoende, echter mocht de hygiëne toch wel iets beter.

Verder lezen

Surfers Paradise in Gold Coast, de volgende en meteen ook laatste tussenstop op deze reis. Het plan? Walvissen spotten! Benieuwd of me dat gelukt is, lees dan hier verder.

VLIEGTICKET AANBIEDINGEN

WAAROM TRAVELUNLIMITED

Elke dag de beste deals & tips
Verzameld op 1 website
Betaal nooit meer te veel!